trešdiena, 2010. gada 21. jūlijs

Zivju mīļotāju paradīze

Viesojoties Sidnejā, kādā rītā nolēmām apmeklēt zivju tirgu, manuprāt mani gaidīja pavisam parasta iepirkšanās, bet atklājās, ka esmu dziļi maldījusies. Tās pašas Rīgas Centrāltirgus zivju paviljona smakas pavadīta, es iekļuvu eju un vitrīnu labirintā. Tās bija pilnas ar zivīm, gliemežiem, garnelēm, vēžiem un visvisādiem radījumiem, kas par savu dzīvesvietu izvēlas ūdeni. 
Protams, vairumu zivju es nepazinu, arī krabji un garneles bija tādā izvēlē, ka nezināju pie kura gala ķerties, lai tos iepazītu. Latvijā dabūjamās nelielās garneles šeit izrādās nemaz nepārdod - vidējais garneles izmērs ir ap 10 centimetriem. Tāpat plašā izvēlē dabūjami dažādu sugu astoņkāji un kalmāri. Lielie krabji ir tik milzīgi, ka to kājas pārdod atsevišķi un spēju vien iedomāties, cik tās sver. Zem ūdens izrādās dzīvo arī vabolēm līdzīgi vēžveidīgie, kas izskatā atgādina koku lapas, interesanti gan, kam palīdz tāda maskēšanās zem ūdens. Uzraksti pie uz ledus sakrautajiem produktiem vēstīja nosaukumus, kas man ne visai palīdzēja, nāvējošā skorpionu zivs gan jau iepazīta, jo vērojot koraļļu rifu ar to iespējams sastapties un tad nu jāuzmanās cik spēka, bet te tā līdzās citām, domājams, atbrīvota no indes, gulēja vitrīnā. Tām priekšā kastēs sēdēja krabji, kas tā vien centās uzbrukt neuzmanīgiem pircējiem. Pārdevēji jau laikus to spīles bija apsējuši ar auklu.
Lai kā nonācu pie secinājuma, ka neko nespēju šeit nopirkt, lai cik vienkārši būtu parādīt ar pirkstu, nosaukt apjomu un samaksāt, vislielāko problēmu man noteikti sagādātu gatavošana. Citas radības jāsagatavo ļoti kārtīgi, bet citas var ēst pavisam pusvārītas un te nu manas zināšanas par jūras produktiem beidzas. Interesanti, kas būtu darāms mājās pārnesot dzīvu 30 cm lielu krabi. Iepirkties ļāvu saviem pavadoņiem, kas acīmredzami izrādījās eksperti zem ūdens dzīvojošo radību jautājumos.
Es tikmēr devos uz gatavo jūras produktu sadaļu, kur vienmēr pūļiem vien pulcējas zivjēdāji un izvēlas pilnīgi jebko no plašā klāsta. Arī es tiku pie milzīga šķīvja ar jūras produktu asorti. Tad nu atlika vien garšot, pētīt un analizēt, kas no apēstā pieder pie kalmāru, kas pie vēžu, un kas pie zivju kārtas. Jauki mīklā apviļātie un uzgrauzdētie gaļas gabaliņi bieži vien gan tika apēsti bez lielas skaidrības par to izcelsmi. Un tomēr čaumalās esošie bija gliemeži, tie ar garajām kājām - astoņkāji un līkie ar acīm - garneles. Garšīgas izpriecas, bet pēc šī milzu šķīvja gan ilgi zivis man nekārojās. 


1 komentārs:

  1. Te Spaanija, Lindeniecinj, arii visvisaadi zivjveidiigie, krabji, garneles, gliemezhi un citas radiibinjas no Vidusjuuras dziileem tiek paardoti gan zivju tirdzinjos, gan lielveikalos. Es katrreiz eju gar shiem stendiem kaa pa biologjijas muzeju hi-hi :) Man vismz loti interesanti taapat kaa Tev!!! :)

    AtbildētDzēst